Hannigan & Girl Crazy

29. & 30. MAJ 2025 KL. 19.30
KONCERTSALEN


PROGRAM

Golfam Khayam (f. 1982)/tekst: Ahmad Shamlou
Je ne suis pas une fable à conter (2023; førsteopførelse i Danmark)
(ca. 8’)

Ruth Crawford Seeger (1901-53)
Andante for strygere (1931/1938)
(ca. 9’)

Charles Ives (1874-1954)
Three Places in New England (1911-14)
I The "St.-Gaudens" in Boston Common (Col. Shaw and his Colored Regiment)
II Putnam’s Camp, Redding, Connecticut
III The Housatonic at Stockbridge
(ca. 18’)

Richard Rodgers (1902-79)
The Carousel Waltz (1945)
(ca. 9’)

George Gershwin (1898-1937)/tekst: Ira Gershwin
Girl Crazy Suite (1930; koncertversion: 2016)
(ca. 13’)

Varighed ca. 1 time og 15 min.
Der er ikke pause i koncerten


MØD MUSIKKEN 
Kl. 18.30 i Koncertsalen med Ole Kiilerich

Torsdagskoncerten sendes direkte i P2 Koncerten, genudsendes søndag kl. 12.15 og kan også høres i DR Lyd.

Om musikken

Golfam Khayam: Je ne suis pas une fable à conter

Golfam Khayam: Je ne suis pas une fable à conter

I 2022 deltog Barbara Hannigan i et online-seminar om persisk kultur, og den unge iranske komponist Golfam Khayam blev så berørt af det, at hun med det samme tog kontakt til hende. Og Barbara Hannigan svarede straks tilbage – med ønsket om, at Golfam Khayam skrev et nyt værk til hende.

Det blev til “Jeg er ikke en historie, der kan fortælles”, eller som den franske originaltitel lyder: Je ne suis pas une fable à conter. Værket blev uropført af Barbara Hannigan og Islands Symfoniorkester i 2023, og Hannigan har opført det flere gange siden.

Stykket er skrevet til en ”syngende dirigent”, og Golfam Khayam valgte som sangtekst et digt fra 1955 af den iranske digter Ahmad Shamlou, en af landets vigtigste forfattere, fortæller hun. ”Og særligt dette digt har givet stemme til så mange tavse mennesker, der leder efter lyset i en mørk tid.”

Golfam Khayam er født 1982 og opvokset i Teheran, hvor hun stadig bor. Både sangstemmen og orkesterdelen i stykket anvender træk fra persisk musik. Og ikke mindst lægger stykket op til improvisation. Meget af orkestrets musik består af afsnit, hvor små musikalske fraser skal gentages frit af musikerne. Golfam Khayam sammenligner det med de gentagne mønstre, man finder i et persisk tæppe, og på dette ’tæppe’ kan solisten så optræde.

Golfam Khayam er også guitarist og har bl.a. undervist på konservatorierne i København og Aarhus.

”Der er stor frihed i dette stykke”, siger Barbara Hannigan. ”Det kommer til at lyde forskelligt ved hver opførelse.”

Teksten synges i fransk oversættelse og med enkelte sætninger på det persiske sprog farsi. Afslutningen er en gradvis bevægelse mod lyset, hvor sopranen til slut kan synge "Man dardé moshtarekam, Maraa faryaad kon", der betyder ”Jeg er den fælles smerte, græd mig væk!”

Jens Cornelius

Læs mere

Ruth Crawford Seeger: Andante for strygere

Den amerikanske komponist Ruth Crawford Seeger var en stor personlighed i USA’s moderne musik, selv om hendes komponistarbejde ikke kom til at vare så længe. De fleste af sine værker skrev hun i 1920’erne og 1930’erne, hvor hun var regnet for at være en ’ultramodernist’. Hun var på bølgelængde med den moderne musiks største navne som Bartók og Alban Berg, som hun mødte i begyndelsen af 1930’erne, da hun studerede i Europa.

Desværre levede hun ikke ret længe – hun var født i 1901 og døde af kræft i 1953. Og hun brugte også sin tid på andre områder, ikke mindst musikvidenskab og på at indsamle amerikansk folkemusik. Hendes arbejde med folkets sange og musik udsprang af hendes politiske engagement, der var kommunistisk.

Hendes mest berømte værk er den korte Andante for strygere, som er et virkelig eksperimenterende stykke. Det var oprindeligt en sats i hendes Strygekvartet, komponeret i Berlin 1931. I USA vakte værket opmærksomhed og blev helt usædvanligt indspillet på plade, understøttet af en anden eksperimenterende komponist, Charles Ives.

Ruth Crawford Seeger kom senere frem til, at musikkens flydende tilstand af toneklynger, der smelter sammen i en lava-agtig strøm, bedre kunne realiseres af et strygeorkester. Derfor arrangerede hun i 1938 denne ene sats til et selvstændigt orkesterstykke. Et ganske kort værk med en meget høj intensitet.

Jens Cornelius

Læs mere

Charles Ives: Three Places in New England

Charles Ives er USA’s store, excentriske nationalkomponist. En kunstner så nytænkende, at hans samtid i begyndelsen af 1900-tallet simpelthen ikke fattede, hvad hans musik gik ud på. I dag regnes Ives som en af hele det 20. århundredes mest originale musikpersonligheder.

Et af hans nøgleværker er Three Places in New England fra 1911-14. New England, det nordøstlige hjørne af USA, var Ives’ barndomsland i 1880’erne. Musikkens ’tre steder’ findes i virkeligheden, men Ives’ beskrivelser er rene fantasier over stedernes symbolik.

1. sats tager udgangspunkt i et monument, rejst til ære for et af Nordstaternes regimenter under den Amerikanske Borgerkrig, der udelukkende bestod af sorte soldater. Monumentet er skabt af billedhuggeren Augustus Saint-Gaudens og står i Boston, heraf Ives’ krøllede satstitel Saint-Gaudens monumentet på Boston Fælled (Løjtnant Shaw og hans farvede regiment). Den mystiske musik rummer spøgelsesagtige citater af regimentets marchsange og af spirituals og fædrelandsmelodier fra borgerkrigens tid.

2. sats, Putnam’s Camp, Redding, Connecticut, beskriver oplevelsen af festlighederne på nationaldagen 4. juli, som det kunne finde sted i mindeparken Putnam’s Camp, grundlagt til ære for general Israel Putnam. Satsen er særlig berømt, fordi Ives deler orkestret op i flere grupper, der spiller uafhængigt af hinanden – på samme tid. Hensigten er at beskrive tumulten på festdagen, hvor musikken kommer strømmende fra alle hjørner. Mange forskellige melodier og sange dukker op undervejs, bl.a. Nordstaternes kendingsmelodi ”Yankee Doodle”.

Sidste scene, The Housatonic at Stockbridge, er en gådefuld sats om Housatonic River i Massachusetts. Her havde Ives på sin bryllupsrejse i 1908 gået tur med sin kone, og Ives huskede tilbage: ”Vi gik på engen langs floden og hørte fjern sang fra kirken på den anden side. Tågen var ikke helt væk fra vandet, og farverne, det rislende vand og elmetræerne var noget, man aldrig ville kunne glemme.”

Charles Ives’ originalitet var en stor forhindring for udbredelsen af hans musik, men han gjorde det heller ikke lettere for sin eftertid ved at lave flere versioner af sine værker, der ofte er temmelig forskellige og umulige at forene i en definitiv version.

Barbara Hannigan opfører Three Places in New England i Ives’ version for stort symfoniorkester, der først udkom på tryk så sent som i 2008.

Jens Cornelius

Læs mere

Richard Rodgers: The Carousel Waltz

Der er mere americana i The Carousel Waltz, ouverturen til musicalen ’Carousel’ fra 1945. Det er godt hørt af Barbara Hannigan, at det amerikanske folkeliv fra Ives’ musik klinger videre i den folkelige orkestermusik på Broadway.

Den store orkestervals er lavet i et samarbejde mellem musicalkomponisten Richard Rodgers og orkesterarrangøren Don Walker. I amerikansk musik er der en lang tradition for, at en komponist overlader den særlige opgave med orkestrering til en specialiseret fagmand, og Don Walker lavede en brillant ouverture, der på egen hånd er blevet kendt som The Carousel Waltz.

Musicalen er en ret tragisk historie om et ungt par, der bliver adskilt af fattigdom. Hovedpersonen Billy, der er blevet fyret som karruselpasser i et tivoli, forsøger desperat at skrabe penge sammen til tilværelsen med sin unge hustru Julie – der er gravid med deres første barn. Men han begår selvmord under et mislykket røveri mod en rig mand. Resten af historien tager en kraftig drejning, da den fortæller om, hvordan Vorherre giver Billy en sidste chance til at hjælpe den datter, han ikke lærte at kende, da han levede.

Jens Cornelius

Læs mere

George Gershwin: Girl Crazy Suite

Som 15-årig medvirkede Barbara Hannigan i en skoleopførelse af musicalen Girl Crazy, og de senere år er hun vendt tilbage til musikken i form af en ny version for sang og orkester, som hun selv har lavet i samarbejde med arrangøren Bill Elliott.

Girl Crazy – på dansk ”Tosset med piger” – blev komponeret i 1930 af George Gershwin og med tekster af hans bror, Ira Gershwin. Koncertudgaven er fra 2016 og varer cirka et kvarter. Den blev oprindelig skabt til at blive opført sammen med en tilsvarende kondenseret udgave af Alban Bergs opera ’Lulu’. I 2018 vandt Barbara Hannigan en Grammy i USA for ’Årets bedste vokalalbum’, da hun udgav en indspilning, som kombinerede hendes ’Lulu suite’ med denne ’Girl Crazy suite’. Men suiten over Girl Crazy fungerer også i andre sammenhæng, f.eks. som forrygende afslutning på en koncert som den i aften.

Suiten sammenkæder temmelig genialt en række af Gershwins uforlignelige melodier fra musicalen: ”I got rhythm”, ”But not for me”, ”Strike up the band” og ”Embraceable you”. Der er også indlagt musikalske hilsener til nogle af Barbara Hannigans egne yndlingskomponister, Alban Berg, György Ligeti, Kurt Weill, canadieren Claude Vivier og Gustav Mahler. Og der er overraskelser undervejs, som ikke skal afsløres på forhånd!


Jens Cornelius

Læs mere

Om musikken

Golfam Khayam: Je ne suis pas une fable à conter

Golfam Khayam: Je ne suis pas une fable à conter

I 2022 deltog Barbara Hannigan i et online-seminar om persisk kultur, og den unge iranske komponist Golfam Khayam blev så berørt af det, at hun med det samme tog kontakt til hende. Og Barbara Hannigan svarede straks tilbage – med ønsket om, at Golfam Khayam skrev et nyt værk til hende.

Det blev til “Jeg er ikke en historie, der kan fortælles”, eller som den franske originaltitel lyder: Je ne suis pas une fable à conter. Værket blev uropført af Barbara Hannigan og Islands Symfoniorkester i 2023, og Hannigan har opført det flere gange siden.

Stykket er skrevet til en ”syngende dirigent”, og Golfam Khayam valgte som sangtekst et digt fra 1955 af den iranske digter Ahmad Shamlou, en af landets vigtigste forfattere, fortæller hun. ”Og særligt dette digt har givet stemme til så mange tavse mennesker, der leder efter lyset i en mørk tid.”

Golfam Khayam er født 1982 og opvokset i Teheran, hvor hun stadig bor. Både sangstemmen og orkesterdelen i stykket anvender træk fra persisk musik. Og ikke mindst lægger stykket op til improvisation. Meget af orkestrets musik består af afsnit, hvor små musikalske fraser skal gentages frit af musikerne. Golfam Khayam sammenligner det med de gentagne mønstre, man finder i et persisk tæppe, og på dette ’tæppe’ kan solisten så optræde.

Golfam Khayam er også guitarist og har bl.a. undervist på konservatorierne i København og Aarhus.

”Der er stor frihed i dette stykke”, siger Barbara Hannigan. ”Det kommer til at lyde forskelligt ved hver opførelse.”

Teksten synges i fransk oversættelse og med enkelte sætninger på det persiske sprog farsi. Afslutningen er en gradvis bevægelse mod lyset, hvor sopranen til slut kan synge "Man dardé moshtarekam, Maraa faryaad kon", der betyder ”Jeg er den fælles smerte, græd mig væk!”

Jens Cornelius

Ruth Crawford Seeger: Andante for strygere

Den amerikanske komponist Ruth Crawford Seeger var en stor personlighed i USA’s moderne musik, selv om hendes komponistarbejde ikke kom til at vare så længe. De fleste af sine værker skrev hun i 1920’erne og 1930’erne, hvor hun var regnet for at være en ’ultramodernist’. Hun var på bølgelængde med den moderne musiks største navne som Bartók og Alban Berg, som hun mødte i begyndelsen af 1930’erne, da hun studerede i Europa.

Desværre levede hun ikke ret længe – hun var født i 1901 og døde af kræft i 1953. Og hun brugte også sin tid på andre områder, ikke mindst musikvidenskab og på at indsamle amerikansk folkemusik. Hendes arbejde med folkets sange og musik udsprang af hendes politiske engagement, der var kommunistisk.

Hendes mest berømte værk er den korte Andante for strygere, som er et virkelig eksperimenterende stykke. Det var oprindeligt en sats i hendes Strygekvartet, komponeret i Berlin 1931. I USA vakte værket opmærksomhed og blev helt usædvanligt indspillet på plade, understøttet af en anden eksperimenterende komponist, Charles Ives.

Ruth Crawford Seeger kom senere frem til, at musikkens flydende tilstand af toneklynger, der smelter sammen i en lava-agtig strøm, bedre kunne realiseres af et strygeorkester. Derfor arrangerede hun i 1938 denne ene sats til et selvstændigt orkesterstykke. Et ganske kort værk med en meget høj intensitet.

Jens Cornelius

Charles Ives: Three Places in New England

Charles Ives er USA’s store, excentriske nationalkomponist. En kunstner så nytænkende, at hans samtid i begyndelsen af 1900-tallet simpelthen ikke fattede, hvad hans musik gik ud på. I dag regnes Ives som en af hele det 20. århundredes mest originale musikpersonligheder.

Et af hans nøgleværker er Three Places in New England fra 1911-14. New England, det nordøstlige hjørne af USA, var Ives’ barndomsland i 1880’erne. Musikkens ’tre steder’ findes i virkeligheden, men Ives’ beskrivelser er rene fantasier over stedernes symbolik.

1. sats tager udgangspunkt i et monument, rejst til ære for et af Nordstaternes regimenter under den Amerikanske Borgerkrig, der udelukkende bestod af sorte soldater. Monumentet er skabt af billedhuggeren Augustus Saint-Gaudens og står i Boston, heraf Ives’ krøllede satstitel Saint-Gaudens monumentet på Boston Fælled (Løjtnant Shaw og hans farvede regiment). Den mystiske musik rummer spøgelsesagtige citater af regimentets marchsange og af spirituals og fædrelandsmelodier fra borgerkrigens tid.

2. sats, Putnam’s Camp, Redding, Connecticut, beskriver oplevelsen af festlighederne på nationaldagen 4. juli, som det kunne finde sted i mindeparken Putnam’s Camp, grundlagt til ære for general Israel Putnam. Satsen er særlig berømt, fordi Ives deler orkestret op i flere grupper, der spiller uafhængigt af hinanden – på samme tid. Hensigten er at beskrive tumulten på festdagen, hvor musikken kommer strømmende fra alle hjørner. Mange forskellige melodier og sange dukker op undervejs, bl.a. Nordstaternes kendingsmelodi ”Yankee Doodle”.

Sidste scene, The Housatonic at Stockbridge, er en gådefuld sats om Housatonic River i Massachusetts. Her havde Ives på sin bryllupsrejse i 1908 gået tur med sin kone, og Ives huskede tilbage: ”Vi gik på engen langs floden og hørte fjern sang fra kirken på den anden side. Tågen var ikke helt væk fra vandet, og farverne, det rislende vand og elmetræerne var noget, man aldrig ville kunne glemme.”

Charles Ives’ originalitet var en stor forhindring for udbredelsen af hans musik, men han gjorde det heller ikke lettere for sin eftertid ved at lave flere versioner af sine værker, der ofte er temmelig forskellige og umulige at forene i en definitiv version.

Barbara Hannigan opfører Three Places in New England i Ives’ version for stort symfoniorkester, der først udkom på tryk så sent som i 2008.

Jens Cornelius

Richard Rodgers: The Carousel Waltz

Der er mere americana i The Carousel Waltz, ouverturen til musicalen ’Carousel’ fra 1945. Det er godt hørt af Barbara Hannigan, at det amerikanske folkeliv fra Ives’ musik klinger videre i den folkelige orkestermusik på Broadway.

Den store orkestervals er lavet i et samarbejde mellem musicalkomponisten Richard Rodgers og orkesterarrangøren Don Walker. I amerikansk musik er der en lang tradition for, at en komponist overlader den særlige opgave med orkestrering til en specialiseret fagmand, og Don Walker lavede en brillant ouverture, der på egen hånd er blevet kendt som The Carousel Waltz.

Musicalen er en ret tragisk historie om et ungt par, der bliver adskilt af fattigdom. Hovedpersonen Billy, der er blevet fyret som karruselpasser i et tivoli, forsøger desperat at skrabe penge sammen til tilværelsen med sin unge hustru Julie – der er gravid med deres første barn. Men han begår selvmord under et mislykket røveri mod en rig mand. Resten af historien tager en kraftig drejning, da den fortæller om, hvordan Vorherre giver Billy en sidste chance til at hjælpe den datter, han ikke lærte at kende, da han levede.

Jens Cornelius

George Gershwin: Girl Crazy Suite

Som 15-årig medvirkede Barbara Hannigan i en skoleopførelse af musicalen Girl Crazy, og de senere år er hun vendt tilbage til musikken i form af en ny version for sang og orkester, som hun selv har lavet i samarbejde med arrangøren Bill Elliott.

Girl Crazy – på dansk ”Tosset med piger” – blev komponeret i 1930 af George Gershwin og med tekster af hans bror, Ira Gershwin. Koncertudgaven er fra 2016 og varer cirka et kvarter. Den blev oprindelig skabt til at blive opført sammen med en tilsvarende kondenseret udgave af Alban Bergs opera ’Lulu’. I 2018 vandt Barbara Hannigan en Grammy i USA for ’Årets bedste vokalalbum’, da hun udgav en indspilning, som kombinerede hendes ’Lulu suite’ med denne ’Girl Crazy suite’. Men suiten over Girl Crazy fungerer også i andre sammenhæng, f.eks. som forrygende afslutning på en koncert som den i aften.

Suiten sammenkæder temmelig genialt en række af Gershwins uforlignelige melodier fra musicalen: ”I got rhythm”, ”But not for me”, ”Strike up the band” og ”Embraceable you”. Der er også indlagt musikalske hilsener til nogle af Barbara Hannigans egne yndlingskomponister, Alban Berg, György Ligeti, Kurt Weill, canadieren Claude Vivier og Gustav Mahler. Og der er overraskelser undervejs, som ikke skal afsløres på forhånd!


Jens Cornelius

Dirigent & solist

Barbara Hannigan dirigerer med en hånd i vejret og alvorligt udtryk i ansigtet fra profil.
Barbara Hannigan

Barbara Hannigan er et musikalsk verdensnavn, der går sine egne veje, både som sangerinde og dirigent. Karakteristisk for hendes koncerter er den kreative sammensætning af værker, der danner originale helheder. Hun modtog Léonie Sonnings Musikpris 2020 her i Koncerthuset for ”sin nytænkning af musikerens rolle og ved kompromisløst at investere sig selv som menneske og kunstner”. I forgårs modtog hun endnu en stor nordisk musikpris, Polar Prisen, der uddeles i Stockholm.

Barbara Hannigan er født 1971 i Canada og bor i Frankrig. Hun har flere faste dirigentposter: chefdirigent for Islands Symfoniorkester og 1. gæstedirigent for både Göteborg Symfoniorkester og Lausanne Kammerorkester. DR Symfoniorkestret har hun også et nært forhold til, og hun optræder her gerne hver eneste sæson.

Læs mere

Dirigent & solist

Barbara Hannigan

Barbara Hannigan er et musikalsk verdensnavn, der går sine egne veje, både som sangerinde og dirigent. Karakteristisk for hendes koncerter er den kreative sammensætning af værker, der danner originale helheder. Hun modtog Léonie Sonnings Musikpris 2020 her i Koncerthuset for ”sin nytænkning af musikerens rolle og ved kompromisløst at investere sig selv som menneske og kunstner”. I forgårs modtog hun endnu en stor nordisk musikpris, Polar Prisen, der uddeles i Stockholm.

Barbara Hannigan er født 1971 i Canada og bor i Frankrig. Hun har flere faste dirigentposter: chefdirigent for Islands Symfoniorkester og 1. gæstedirigent for både Göteborg Symfoniorkester og Lausanne Kammerorkester. DR Symfoniorkestret har hun også et nært forhold til, og hun optræder her gerne hver eneste sæson.

Orkester

DR Symfoniorkestret

DR Symfoniorkestret har lige siden DR’s grundlæggelse i 1925 bragt den symfoniske musik ud til publikum, lyttere og seere i hele landet. Samtidig er orkestret blevet en vigtig repræsentant for dansk musik i udlandet gennem turnéer og medieproduktioner, som har vundet international genklang. DR Symfoniorkestret har altid været tæt forbundet med den danske musik, men orkestret favner samtidig hele det rige, symfoniske repertoire fra forskellige klassiske og romantiske traditioner op til vores egen tid.

DR Symfoniorkestrets chefdirigent har siden 2016 været den anerkendte italienske dirigent Fabio Luisi, som bl.a. har stået i spidsen for højt profilerede turnéer til Kina, Japan og USA. Luisi har netop stået i spidsen for orkestrets store jubilæumsturné til Tyskland, Belgien, Østrig og Ungarn i januar måned.

Efter indspilningen af Carl Nielsens symfonier og koncerter (Deutsche Grammophon), der har givet genlyd internationalt og modtaget adskillige priser, har orkestret og Fabio Luisi også indspillet alle Alexander Skrjabins orkesterværker, der udkommer til oktober. Nu gælder det Arnold Schönbergs samlede orkesterværker (igen for Deutsche Grammophon), hvor første udgivelse – Verklärte Nacht – udkom digitalt i efteråret 2024, som markering af 150-året for Schönbergs fødsel. De over 30 Schönberg-værker vil udkomme hen over de næste 5-6 år.

Som medieorkester spiller DR Symfoniorkestret ikke bare for de 100.000 koncertgæster, som hver sæson oplever orkestret live. Mere end 500.000 lyttere og seere følger orkestrets klassiske koncerter på radio, tv og internet, og millioner lytter med, når koncerterne transmitteres internationalt. Også på sociale medier har DR Symfoniorkestret en stor fanskare – over 340 millioner seere verden over har set videoer fra bl.a. orkestrets populære soundtrack-koncerter med film- og computerspilsmusik.


MUSIKERLISTE

Koncertmester
Soo-Jin Hong

Violin 1  
Soo-Jin Hong
Ludvig Gudim
Bartosz Skibinski
Elna Carr
Johannes Søe Hansen
Anders Fog-Nielsen
Helle Hanskov Palm
Per Friman
Sarah Jillian McClelland
Sabine Bretschneider-Jochumsen
Sophia Bæk
Trine Yang Møller
Runi Bæk
Patricia Mia Andersen
Monika Malmquist Egholm
Anja Zelianodjevo
Johanna Qvamme
Kern Westerberg

Violin 2  
Gunvor Sihm
Joaquín Páll Palomares
Bodil Kuhlmann
Line Marie Most
Marianne Bindel
Anne Marie Kjærulff
Andrea Rebekka Alsted
Hedvig Oftedahl Vivanco
Jonida Luisa Tafilaj
Ida Balslev
Violeta Daniela Mönnekes
Austin Lee Hansen
Peter Andreas Nielsen
Borbála Brezovszky
Jonas Willaume
Jenny Asparro

Bratsch  
Michael Andreas Grolid  
Dmitri Golovanov  
Gunnar William Lychou
Kristian Scharff Fogh
Astrid Christensen
Katrine Reinhold Bundgaard
Katarzyna Bugala
Alexander Butz
Magda Stevensson
Benedikte Artved
Eva Katrine Dalsgaard
Vinçèn Arneodo 

Cello  
Soo-Kyung Hong 
Henrik Dam Thomsen 
Birgitte Øland 
Louisa Schwab 
Chul-Geun Park 
Johan Krarup 
Cansin Kara 
Peter Morrison 
Hyazintha Andrej 
Mihai Fagarasan 

Bas  
Joel Gonzalez  
Einars Everss  
Astor Cortabarria Adde  
Henrik Schou Kristensen  
Ditlev Damkjær  
Mads Lundahl Kristensen  
Thoralf Strandli Pedersen  
Mathilde Qvist  

Fløjte  
Ulla Miilmann  
Anna Nykvist  
Russell Satoshi Itani  

Obo  
Kristine Vestergaard  
Sven Buller  
Carl Andersson  

Klarinet  
Johnny Teyssier  
August Lange Finkas  
Klaus Tönshoff  
Søren Elbo  

Fagot  
Audun Halvorsen  
Dorte Bennike  
Britta Cortabarria  

Saxofon  
Jeanette Balland  

Horn  
Lasse Luckow Mauritzen
Dominika Piwkowska
Jakob Arnholtz
Erling Robert Eydal
Gustav Carlsson  

Trompet  
Michael Frank Møller
László Molnár
Karl Husum
Andreas Jul Nielsen 

Basun  
Lars Karlin
Brian Bindner  
Gabriel Boezi Gjerpe  

Tuba  
Thomas Andre Røisland  

Harpe  
Zachary James Hatcher  
Berit Spælling  

Tasteinstrumenter  
Per Salo  

Slagtøj  
Gert Skød Sørensen  
Jakob Weber Egholm  
Nicola Carrara  
Mads Hebsgaard Andersen  
Oliver Kragelund  

Pauker  
René Felix Mathiesen 

Læs mere

Orkester

DR Symfoniorkestret

DR Symfoniorkestret har lige siden DR’s grundlæggelse i 1925 bragt den symfoniske musik ud til publikum, lyttere og seere i hele landet. Samtidig er orkestret blevet en vigtig repræsentant for dansk musik i udlandet gennem turnéer og medieproduktioner, som har vundet international genklang. DR Symfoniorkestret har altid været tæt forbundet med den danske musik, men orkestret favner samtidig hele det rige, symfoniske repertoire fra forskellige klassiske og romantiske traditioner op til vores egen tid.

DR Symfoniorkestrets chefdirigent har siden 2016 været den anerkendte italienske dirigent Fabio Luisi, som bl.a. har stået i spidsen for højt profilerede turnéer til Kina, Japan og USA. Luisi har netop stået i spidsen for orkestrets store jubilæumsturné til Tyskland, Belgien, Østrig og Ungarn i januar måned.

Efter indspilningen af Carl Nielsens symfonier og koncerter (Deutsche Grammophon), der har givet genlyd internationalt og modtaget adskillige priser, har orkestret og Fabio Luisi også indspillet alle Alexander Skrjabins orkesterværker, der udkommer til oktober. Nu gælder det Arnold Schönbergs samlede orkesterværker (igen for Deutsche Grammophon), hvor første udgivelse – Verklärte Nacht – udkom digitalt i efteråret 2024, som markering af 150-året for Schönbergs fødsel. De over 30 Schönberg-værker vil udkomme hen over de næste 5-6 år.

Som medieorkester spiller DR Symfoniorkestret ikke bare for de 100.000 koncertgæster, som hver sæson oplever orkestret live. Mere end 500.000 lyttere og seere følger orkestrets klassiske koncerter på radio, tv og internet, og millioner lytter med, når koncerterne transmitteres internationalt. Også på sociale medier har DR Symfoniorkestret en stor fanskare – over 340 millioner seere verden over har set videoer fra bl.a. orkestrets populære soundtrack-koncerter med film- og computerspilsmusik.


MUSIKERLISTE

Koncertmester
Soo-Jin Hong

Violin 1  
Soo-Jin Hong
Ludvig Gudim
Bartosz Skibinski
Elna Carr
Johannes Søe Hansen
Anders Fog-Nielsen
Helle Hanskov Palm
Per Friman
Sarah Jillian McClelland
Sabine Bretschneider-Jochumsen
Sophia Bæk
Trine Yang Møller
Runi Bæk
Patricia Mia Andersen
Monika Malmquist Egholm
Anja Zelianodjevo
Johanna Qvamme
Kern Westerberg

Violin 2  
Gunvor Sihm
Joaquín Páll Palomares
Bodil Kuhlmann
Line Marie Most
Marianne Bindel
Anne Marie Kjærulff
Andrea Rebekka Alsted
Hedvig Oftedahl Vivanco
Jonida Luisa Tafilaj
Ida Balslev
Violeta Daniela Mönnekes
Austin Lee Hansen
Peter Andreas Nielsen
Borbála Brezovszky
Jonas Willaume
Jenny Asparro

Bratsch  
Michael Andreas Grolid  
Dmitri Golovanov  
Gunnar William Lychou
Kristian Scharff Fogh
Astrid Christensen
Katrine Reinhold Bundgaard
Katarzyna Bugala
Alexander Butz
Magda Stevensson
Benedikte Artved
Eva Katrine Dalsgaard
Vinçèn Arneodo 

Cello  
Soo-Kyung Hong 
Henrik Dam Thomsen 
Birgitte Øland 
Louisa Schwab 
Chul-Geun Park 
Johan Krarup 
Cansin Kara 
Peter Morrison 
Hyazintha Andrej 
Mihai Fagarasan 

Bas  
Joel Gonzalez  
Einars Everss  
Astor Cortabarria Adde  
Henrik Schou Kristensen  
Ditlev Damkjær  
Mads Lundahl Kristensen  
Thoralf Strandli Pedersen  
Mathilde Qvist  

Fløjte  
Ulla Miilmann  
Anna Nykvist  
Russell Satoshi Itani  

Obo  
Kristine Vestergaard  
Sven Buller  
Carl Andersson  

Klarinet  
Johnny Teyssier  
August Lange Finkas  
Klaus Tönshoff  
Søren Elbo  

Fagot  
Audun Halvorsen  
Dorte Bennike  
Britta Cortabarria  

Saxofon  
Jeanette Balland  

Horn  
Lasse Luckow Mauritzen
Dominika Piwkowska
Jakob Arnholtz
Erling Robert Eydal
Gustav Carlsson  

Trompet  
Michael Frank Møller
László Molnár
Karl Husum
Andreas Jul Nielsen 

Basun  
Lars Karlin
Brian Bindner  
Gabriel Boezi Gjerpe  

Tuba  
Thomas Andre Røisland  

Harpe  
Zachary James Hatcher  
Berit Spælling  

Tasteinstrumenter  
Per Salo  

Slagtøj  
Gert Skød Sørensen  
Jakob Weber Egholm  
Nicola Carrara  
Mads Hebsgaard Andersen  
Oliver Kragelund  

Pauker  
René Felix Mathiesen 

KOLOFON

Chef for DR Koncerthuset, Den Levende Musik og P2: Kim Bohr
Repertoirechef: Tatjana Kandel
Chef for DR Symfoniorkestrets musikere: Michael Aaberg Thomsen
Produktionstilrettelægger: Karen Skriver Zarganis
Produktionsledere: Jakob Helmer Mørck, Ida Elling Magnus
Lydproducer: Bernhard Güttler
Musiktekniker: Mikkel Nymand
Redaktør: Helle Kristensen
Design: DR Koncerthuset


DR's Koncertvirksomhed støttes af blandt andre
A.P. MØLLER OG HUSTRU CHASTINE MC-KINNEY MØLLERS FOND TIL ALMENE FORMAAL • AUGUSTINUS FONDEN • AAGE OG JOHANNE LOUIS-HANSENS FOND • CARL NIELSEN OG ANNE MARIE CARL-NIELSENS LEGAT • BECKETT-FONDEN • SPORTGOODSFONDEN • KNUD HØJGAARDS FOND • AXEL MUUSFELDTS FOND • WILHELM HANSEN FONDEN • GANGSTEDFONDEN • VENNEFORENINGEN FOR DR’s KOR OG ORKESTRE

GÅ PÅ OPDAGELSE I DR LYD

Hammers komponister: George Gershwin - Fra Swing til opera

Han blev kun 38 år gammel. Alligevel formåede Gershwin at skrive nogle af verdens mest berømte melodier. Vi dykker ned i de krydsfelter, der kom til at definere George Gershwins virke: Jazz og klassisk, nyt og gammelt, Den store depression og Broadway-glamour.

Værter: Mathias Hammer og Thorkil Jakobsen.

Hør programmet

P2 Koncerten

Hør - eller genhør - Torsdagskoncerten med DR Symfoniorkestret. Find også mange andre unikke oplevelser med alt fra symfoniorkestre til kammermusik og kor. P2's værter giver dig indblik i, hvorfor netop aftenens koncert er værd at lægge øre til.

Hør koncerten