Teitur: “Musik har en helende funktion i verden … og det er der brug for”
Det er i år 20 år siden, at Teitur debuterede med albummet ‘Poetry & Aeroplanes’, og det fejres med en jubilæumskoncert i Koncertsalen 30. september. Vi har talt med den færøske troubadour om sangene, der satte det hele i gang. Og om at vokse med musikken.
Der er musikere, der vader ind i verdens bevidsthed med kæmpestore støvler på. Og så er der sådan nogle som Teitur, der går mere stille med dørene og alligevel finder ind under huden på os. Med tekster og melodier, der taler for sig selv.
“I was just thinking,” lyder en forsigtigt stemme på nummeret, der første gang lod verden møde den færøske troubadour. Musikvideoen er henslængt og håndholdt. I billedet er ikke andet end Teitur og hans guitar, en potteplante og et blafrende bloklys. Og herfra flyder en fængslende lille fortælling om længselsfuld kærlighed og synkende skuder, som nu har fulgt den i dag 46-årige singer-songwriter i to årtier.
I år er det nemlig 20 år siden, at Teitur udgav sit debutalbum ‘Poetry & Aeroplanes’, som han indspillede med prominente musikere som Pino Palladino, Matt Chamberlain og producer Rupert Hine. En milepæl, han markerer med en jubilæumskoncert i Koncertsalen på lørdag.
I den forbindelse har vi talt med ham om albummet, der skød hans karriere i gang. En nænsomt kurateret bunke af beretninger, der på fineste vis illustrerer hans evne til at mestre den begavede naivitet – med tekster om kærlighed, eftertænksomhed og melankoli og ualmindeligt slidstærke melodier.
“Tænk at jeg har brugt to årtier på at gøre det, jeg elsker,” siger han over telefonen fra sit studie på Færøerne. “Det føles lidt som en sejr.”
Fra færøerne til de forenede stater
Teitur Lassen voksede op i Hoyvík, en forstad til den færøske hovedstad, Torshavn, i et musikalsk mikrokosmos med sangen som fælles sprog. Faren spillede orgel i kirken, moren var i en periode popsanger. Og ingen rynkede derfor på næsen, da Teitur i en tidlig alder erhvervede sig et billigt keyboard pg begyndte at skrive sange. Rigtig mange sange.
“Jeg skrev og spillede. Sov. Spiste. Og så skrev jeg lidt mere,” husker Teitur, der som 17-årig forlod hjemlandets barske landskab og bidske vind for at forfølge en musikkarriere.
Som 20-årig blev han spottet, sendt til Los Angeles og signeret som sangskriver. Men først seks år senere stod han klar med sit debutalbum – fuld af sange, han i årevis havde skrevet og samlet på under en titel, der var som et snapshot af tiden, pladen udsprang fra: En tid hvor han, ja, skrev sange og fløj ualmindeligt meget i flyvemaskine.
“Alle mine album indkapsler en periode i mit liv. Og det her var en tid, hvor jeg spillede enormt mange koncerter verden over, lærte en masse om at lave musik og mødte mange inspirerende mennesker. Så det er et album, der betyder meget for mig,” siger han.
Den følsomme færing
‘Poetry & Aeroplanes' skal helst høres som et samlet værk af fortløbende fortællinger, mener Teitur. Men der er alligevel tre af numrene, der har fulgt ham gennem årene – barndomsfortællingen ‘Josephine’, sangen ‘One and Only’, som bruges til bryllupper verden over, og ‘I Was Just Thinking’, som han skrev som bare 17-årig.
Og når han lytter til pladen i dag, er det som at observere sig selv og en fremmed på én og samme tid, fortæller han.
“Jeg ser en ung, følsom fyr, som havde en vild tid og oplevede meget for første gang,” griner Teitur i telefonrøret. “Men det er samtidig bare mig. Fortællinger om mine erfaringer, tanker og følelser. Og derfor er sangene stadig på mit repertoire.”
Hvis jeg skal have nogen som helst relevans og berettigelse som kunstner, så skal jeg skrive musik, som betyder noget for mig. Sange, som tager udgangspunkt i mit liv og mine erfaringer – Teitur
Siden Teitur udgav sit debutalbum, har han spillet mere end 1000 koncerter verden over, udgivet endnu otte album, modtaget to Grammy Awards og blevet kronet ridder af Dannebrog. Hans musiske univers er blevet hypet af navne som Rufus Wainwright og John Mayer. Og den skotske singer-songwriter KT Tunstall har beskrevet hans stemme som “lyden af smeltende is, hjemsøgte skove og smuk ærlighed.”
Dengang som i dag er det sangen, de skrevne fortællinger, der kommer først, og formålet er stadigvæk at dele ud af de refleksioner, observationer og erfaringer, som han finder værdi i at dele med andre. Og her er missionen at være tro mod sig selv.
“Melodier og tekster skal virke, men de skal først og fremmest være ærlige,” siger Teitur og tygger lidt på sin fortsættelse. “Jeg har altid stået fast på, at hvis jeg skal have nogen som helst relevans og berettigelse som kunstner, så skal jeg skrive musik, som betyder noget for mig. Sange, som tager udgangspunkt i mit liv og mine erfaringer,” siger han.
En musikalsk guldalder
Det ville måske ikke være mærkeligt, hvis man efter 20 års maraton-karriere havde mødt en form for musikalsk metaltræthed. Men det er langt fra tilfældet for Teitur. Snarere tværtimod.
Han har muligvis hørt sin andel af åbne D-akkorder på en guitar, men han lærer hele tiden noget nyt, som åbner musikken op på ny. Og det er det, der er så smukt ved musik, mener han – at man vokser og udvikler sig med den, lyder det.
“Jeg forsøger at have øje for, hvorfor jeg gør, hvad jeg gør, og hvordan jeg kan blive endnu bedre til at gøre det. Og jeg synes sådan set kun, at det bliver federe at lave musik.”
Siden udgivelsen af ‘Poetry & Aeroplanes’ har verden set alt fra udbredelsen af sociale medier over konsekvenserne af klimaforandringer til en corona-pandemi, der for alvor satte den internationale psyke og musikverden på prøve. Og senest har Teitur udgivet det lockdown-indspillede album ‘Songs from a Social Distance’ med Aarhus Jazz Orkester. Et musikalsk vidnesbyrd om en tid i undtagelsestilstand.
“Musik er min måde at bearbejde verden på. Her deler jeg mine oplevelser, erfaringer, hverdagsobservationer og -fascinationer. Og jeg tror på, at det er den måde, jeg bedst bidrager på,” siger han og fortsætter: “Musik har en helende funktion i verden, tror jeg. Og det er der brug for.”
I dag bor Teitur med sin kone og søn på Færøerne, hvor de første toner til ‘Poetry & Aeroplanes’ blev lagt. Fly frekventerer han ikke i nær samme udstrækning. Men poesien, den er lige så nærværende, som den altid har været. Og mens verdens udfordringer troligt har stillet i kø, siden Teitur debuterede, så oplever han det som en fantastisk tid at lave musik i.
“Jeg føler lidt, at vi er midt i en musikalsk guldalder. Der er mulighed for at lave musik på mange forskellige måder med vidt forskellige mennesker på tværs af kloden. Det synes jeg er meget smukt og kreativt,” siger han, før vi ringer af.
Jubilæumskoncerten kan opleves 30. september i Koncertsalen.