Australsk stjernesopran vækker dramatiske kvindeskikkelser til live i Koncertsalen
Sopranen Danielle De Niese gæster DR Koncerthuset med et dramatisk program, hvor hun fortolker stærke kvindeskikkelser fra to forskellige tidsaldre.
Hvad har en engelsk barokopera fra 1600-tallet til fælles med et tysk musikdrama fra 1930’erne?
De indeholder begge stærke og gribende kvindeskikkelser – i hvert fald, når det drejer sig om Henry Purcells opera Dido og Aeneas og Kurt Weills politiske drama De syv dødssynder.
Begge dele kan man opleve, når den australske stjernesopran Danielle De Niese gæster DR Koncerthuset den 21. og 22. november.
Med på scenen har hun en række danske og internationale sangsolister og to meget forskellige udgaver af DR Symfoniorkestret, som er tilpasset det særlige repertoire.
De Niese & Dido og Aeneas
21. og 22. november kl. 19.30
DR Symfoniorkestret
Solister: Danielle De Niese (sopran), Jóhann Kristinsson (baryton), Juliet Roset (sopran), Jasmin White (alt), Kristoffer Appel (tenor), Benjamin Nellemose (tenor), Mads Skovgaard Andersen (bas), Per Høyer (bas), Kieran Carrel, (tenor)
Dirigent: Geoffrey Paterson
Sjældne værker
Ud over at have dramatiske kvindeskikkelser i centrum har de to værker af Purcell og Weill det til fælles, at de af forskellige grunde opføres meget sjældent i nutidens operahuse. Derfor giver det god mening at opføre dem som koncertværker, og det er netop hvad sopranen Danielle De Niese har ønsket at gøre ved sin debut med DR Symfoniorkestret.
Samtidig er der i sagens natur stor forskel på de to musikdramaer: Kurt Weills ’De syv dødssynder’ er politisk satire fra den dystre sammenbrudstid i 1930’erne, mens operaen Dido og Æneas er en mytologisk fortælling fra 1680’ernes England.
Berømt klagesang
’Dido og Æneas’ af Henry Purcell er en af de første engelske operaer og har bevaret sin popularitet på grund af sin originale og medrivende karakter. Værket blev oprindeligt glemt i århundreder, og først genopdaget i 1895, men i dag står det som en barokklassiker og et hovedværk i den engelske musikhistorie.
Handlingen i Purcells opera er en gendigtning af Æneiden, hvor Kong Æneas ankommer til Karthago og forelsker sig i dronning Dido, indtil han må forlade hende, og hun i sorg tager sit eget liv. Operaen er kort og enkel med få medvirkende, men musikken er tæt og fyldt med geniale indfald, og Didos afsluttende klagesang When I am laid in earth er blandt operahistoriens mest berømte arier – som altså kan opleves med den verdenskendte sopran Danielle De Niese i DR Koncerthuset.
Dødssynder og satire
Selvom anden del af koncerten med Danielle De Niese og DR Symfoniorkestret også har en alvorlig kvindeskæbne i centrum, venter der alligevel publikum en ganske anderledes stemning i Kurt Weills ’De syv dødssynder’.
’De syv dødssynder’ er et moderne musikdramatisk værk skabt i samarbejde med dramatikeren Bertolt Brecht og tager publikum ind i en amerikansk verden, hvor moral og penge styrer alt. Værket tager form som en cabaret-lignende forestilling, hvor Anna – der symbolsk er splittet i to forskellige skikkelser – konfronteres med alle syv dødssynder i kapitalismens USA.
I den oprindelige version af ’De syv dødssynder’ er der både dans, sang og klassiske musikalske elementer, som tilsammen skaber en tidløs fortælling om menneskets indre konflikter. I DR Koncerthuset opføres ’De syv dødssynder’ dog koncertant, dvs. uden sceniske elementer, men med fokus på musikken.
Danske og internationale solister
Ud over aftenens absolutte hovedperson, sopranen Danielle De Niese, medvirker dirigenten Geoffrey Paterson og en række danske og internationale sangere som den franske koloratursopran Julie Roset, den amerikanske altsanger Jasmin White, den islandske baryton Jóhan Kristinsson, fire danske solister fra DR Koncertkoret samt Malmø Operakor.
Koncerten sendes direkte på P2 torsdag den 21. november.